Identyfikacja wizualna firmy to jest to, co odróżnia ją na rynku od innych firmy i to, co przekazuje otoczeniu – ujęte w formie wizualnej. Składają się na nią takie elementy jak nazwa firmy, logo, kolorystyka, druki firmowe, wystrój firmy, czy wygląd strony internetowej.
Solidna identyfikacja wizualna to jeden z kluczowych aspektów promocji firmy. Wpływa na pierwsze oraz kolejne wrażenie klienta, który ma do czynienia z firmą i korzysta z jej usług czy produktów. Identyfikacja wizualna to przede wszystkim tworzenie wizerunku firmy, pozytywnych skojarzeń z nią związanych i sposobu jej zapamiętania. Firmowa identyfikacja wykorzystuje zastosowanie odpowiednich kolorów, symboli, charakterystycznych obrazów i kształtów potrzebnych do stworzenia firmowego logo, wizytówek, papieru firmowego czy odzieży dla pracowników.
Celem dobrze skomponowanej i spójnej identyfikacji jest przyciągnięcie i przekonanie klienta do oferowanego produktu lub usługi. Ale także zachęta do powrotu i pozytywnych skojarzeń oraz odróżnienia firmy od konkurencji.